8. De resultaten van de school
De zorg voor de leerlingen krijgt in de eerste plaats vorm binnen de groep. De onderwijsassistente, die ingezet wordt, helpt voornamelijk bij het onderwijs in taal, lezen en rekenen. Daarnaast worden kinderen geholpen buiten de groep. Daarvoor wordt een hulpplan opgesteld. Voor een aantal leerlingen is de hulp ingeroepen van extern deskundigen.
8.2 Leerresultaten
De leerresultaten worden voortdurend gemeten via de toetsen van het leerlingvolgsysteem. In groep 8 wordt de Centrale Eindtoets (Cito) afgenomen.
Uit de uitslagen van deze toetsen blijkt dat leerresultaten bovengemiddeld zijn.
Score Centrale Eindtoets (Cito) basisonderwijs
|
2017 |
540,8 |
535,2 |
| 2018 | 538,5 | 534,9 |
| 2019 | 536,8 | 535,7 |
| 2020 | Eindtoets niet afgenomen | -------- |
| 2021 | 539,7 |
534,5 |
| 2022 | 541,4 | 534,8 |
| 2023 | 539,9 | 535,3 |
In het schooljaar 2023-2024 is de nieuwe doorstroomtoets afgenomen. De resultaten zijn moeilijk vergelijkbaar met eerder afgenomen toetsen. Ook hier is de gemiddelde score bovengemiddeld ten opzicht van het landelijke gemiddelde.
8.3 Verwijzingen voortgezet onderwijs
Aan de eind van het cursusjaar 2023-2024 hebben de 26 leerlingen van de Doornveldschool de volgende adviezen meegekregen voor het vervolgonderwijs:
Praktijkonderwijs 01
Basisberoepsgerichte leerweg 00
Kaderberoepsgerichte leerweg 03
Mavo 05
Havo 07
Havo/vwo 08
Vwo 02
8.3 Doublures
Het gemiddeld percentage doublures, inclusief verlengde kleuterperiode, van de afgelopen vier jaar is 2,15 %. Dit percentage ligt ruim binnen de normen van de inspectie.
8.4 Verwijzing speciaal basisonderwijs
In de achterliggende vier jaren zijn er van de Doornveldschool drie leerlingen verwezen naar een school voor speciaal basisonderwijs.
8.5 Onderwijstoezicht
De Inspectie van het Onderwijs heeft in het cursusjaar 2021/2022 op de vijf Scholen met de Bijbel een kwaliteitsonderzoek afgenomen. De inspectie beoordeelde alle onderzochte indicatoren als voldoende. Hiermee is het basisarrangement met vier jaar verlengd.
8.6 Streefdoelen
|
STREEFDOELEN OP GROEPSNIVEAU |
||||||||
|
minimumdoelen op individueel niveau |
||||||||
|
groepen |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
Taal voor kleuters |
B |
B |
||||||
|
c |
c |
|||||||
|
Rekenen voor kleuters |
B |
B |
||||||
|
c |
c |
|||||||
|
Drie Minuten Toets |
A |
A |
A |
A |
A |
A |
||
|
c |
c |
c |
b |
b |
b |
|||
|
AVI |
M4 |
E5 |
M7 |
P |
||||
|
e3 |
e4 |
e5 |
e6 |
e7 |
P |
|||
|
Leestechniek |
B |
|||||||
|
c |
||||||||
|
Leestempo |
A |
A |
A |
A |
A |
|||
|
c |
c |
c |
c |
c |
||||
|
Spelling |
A |
A |
A |
A |
A |
A |
||
|
c |
c |
c |
c |
c |
c |
|||
|
Werkwoordspelling |
A |
A |
||||||
|
c |
c |
|||||||
|
Woordenschat |
B |
B |
B |
A |
A |
A |
||
|
c |
c |
c |
c |
c |
c |
|||
|
Begrijpend lezen |
B |
B |
B |
B |
A |
A |
||
|
c |
c |
c |
c |
c |
c |
|||
|
Rekenen-Wiskunde |
A |
B |
B |
A |
A |
A |
||
|
c |
c |
c |
c |
c |
c |
|||
|
Studievaardigheden |
A |
A |
A |
A |
||||
|
c |
c |
c |
c |
|||||
